De Filmset - Reisverslag uit Ágios Nikólaos, Griekenland van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu De Filmset - Reisverslag uit Ágios Nikólaos, Griekenland van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu

De Filmset

Door: debakkertjesopkreta

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

17 April 2010 | Griekenland, Ágios Nikólaos

Hallo allemaal, hier weer het laatste nieuws vanuit een steeds warmer Kreta. Gisteren hebben we de filmset bezocht waarover we het in het vorige verslag hadden. Een heel dorp is nagebouwd, maar het zijn alleen opgetrokken muren. Het lijkt net echt. Het verhaal speelt door de jaren heen op Kreta, en heel veel bewoners spelen hierin ook een rol, vaak als zichzelf maar ook vaak als iemand anders. Het wordt een film en een serie en zal eerst in Griekenland uitgebracht worden, daarna in landen waar veel grieken wonen en uiteindelijk waarschijnlijk ook in de rest van Europa. Nadat we alles gezien hadden zijn we doorgelopen naar onze vriend Kostas die daar een taverne heeft en we besloten te lunchen ipv avondeten. Het was zoveel dat we de helft hebben laten staan. Daarna heb ik Argyris gebeld, de vroegere griekse vriend van mijn vriendin Liesbeth in de zeventiger jaren om met hem een afspraak te maken, want hij woont in Heraklion en is niet altijd in de buurt. Hij wilde dezelfde avond afspreken in een klein dorpje in de buurt. Wel hebben we gezegd dat we niet meer zouden eten want we konden alleen nog rollen. We moesten zoeken naar de taverna bij de bougainville.Zo gezegd, zo gedaan en het werd een bijzondere avond met veel Raki en uiteraard toch allerlei hapjes (mezes, de Griekse tapas). Hij heeft in hetzelfde dorp ook een klein huisje met werkplaats waar hij elk weekend werkt. Er is een stuk land bij dat hij bewerkt en waar hij groenten verbouwd, en ook stookt hij daar z'n eigen wijn en raki en maakt z'n eigen olijfolie. We kwamen uiteindelijk thuis met 2 anderhalve literflessen raki, 2 anderhalve literflessen verse olijfolie en 3 flessen wijn waarvan 2 gekurkt en met zijn eigen label erop. Het wordt nog een heel gedoe om het allemaal mee te nemen maar we gaan het wel proberen uiteraard. Om vandaag toch wel wat lui zweet kwijt te raken zijn we vanaf het appartement langs een heel steile weg naar Elounda gelopen, daar wat gedronken en eigenlijk wilden we de bus terugnemen. Helaas geldt er nog steeds een winterschema en de bus rijdt dus sporadisch of helemaal niet. Toen hebben we in de gloeiende hitte ook maar teruggelopen, nu gewoon langs de weg. We hebben erg ons best gedaan dus. Thuisgekomen raakten we aan de praat met de andere gasten, waarvan sommigen hier gestrand zijn. We hebben lekker bij de buurtjes gezeten alweer met een wijntje. Ze wonen in Zeewolde, komen uit Spakenburg en de mannelijke helft heeft in Den Haag gewerkt, op Nassauplein 12 nota bene terwijl ik daarnaast op nr 11 werk. Wat is de wereld toch weer klein! Nou, dit waren tot zover onze avonturen weer, we gaan er niet meer op uit vanavond. Cor heeft een heerlijk tomatensoepje gemaakt en zodadelijk gaan we de vakantiecompetitie jokeren weer oppakken waarin ik een comfortabele voorsprong heb. We denken nog helemaal niet aan Nederland of naar huis gaan, we hebben nog bijna 2 weken te gaan en volgens de weerberichten blijft het steeds zo mooi als nu. Zelfs voor een Nederlander niets te klagen dus.Iedereen weer de groetjes en tot het volgende verslag

• 18 April 2010 - 06:37

Remco En Anne-marie:

Nou dat klinkt allemaal weer super gezellig he! Fijn dat jullie nu ook prachtig weer hebben. Dat hebben wij hier overigens ook al is het minder warm. Erg lekker.
    Geniet nog lekker van jullie weken.
    Groetjes, Rem en An

• 18 April 2010 - 08:26

Eric En Lida:

Hai Bakkertjes, wat een heerlijk verhaal weer, dit is echt een HannekeenCordagje geweest he?? Die weg is niet misselijk zeg, ook een beetje gevaarlijke weg om te lopen. Ik neem aan dat je gestrand bedoeld ivm het nietvliegen, je kan het slechter treffen natuurlijk. Het is hier ook heerlijk weer dit weekend, gisteren naar de Albert Cuyp geweest, 2 jurken "gescoord", lekker voor straks op Kreta (echte Kretajurken), nou geniet geniet, kus van ons.

• 18 April 2010 - 20:39

Hans En Linda:

He lieverds,

Wst heerlijk om te lezen dat jullie het weer stinkend naar jullie zin hebben. Als ik het verhaal lees zie ik automatisch de beelden erbij, zo boeiend en beeldend schrijf je Han, en natuurlijk is het ook wat makkelijker omdat wij zo ook het een en ander kennen.
    Blijf lekker genieten. gelukkig is het ook prachtig weer geworden,
    liefs, wij