Eten bij een doopsfeest - Reisverslag uit Ágios Nikólaos, Griekenland van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu Eten bij een doopsfeest - Reisverslag uit Ágios Nikólaos, Griekenland van Hanneke Bakker- Maas - WaarBenJij.nu

Eten bij een doopsfeest

Door: debakkertjesopkreta

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

21 April 2010 | Griekenland, Ágios Nikólaos

Hallo allemaal, We hebben sinds de vorige keer weer aardig wat meegemaakt. Op zondagavond wilden we weer gaan eten bij onze vriend Kostas in Plaka omdat het dan altijd erg druk is dus gezellig. Toen we aankwamen was het inderdaad erg druk, want er zat een familie ter gelegenheid van de doop van een kind te eten.Kostas zei: "vandaag hebben jullie niets te vertellen, jullie eten traditioneel" en we werden aan een tafeltje bij het water gezet. Er kwam lam, geit, griekse salade, tzaziki en een soort zurige plakrijst op tafel, en een karaf wijn en daarna ook nog enkele flesjes raki. Het was heerlijk, enkele mensen van de familie kwamen ook een praatje maken en uiteindelijk mochten we niets betalen. Uiteraard hebben we aardig wat tip voor de harde werkers achtergelaten. We reden met onze zakken vol naar huis, niet naast de deur, toch al gauw 20 minuten rijden, thuisgekomen was onze sleutel zoek! Alles nagezocht en toen maar terug. Ze waren daar zeer verbaasd, want geen sleutel gezien. Het hele strandje afgezocht, de tafellakens, maar niets. Alweer aardig op de terugweg opperde ik om toch nog even terug op het parkeerterrein te zoeken, ook niets. Toen thuis met de zaklamp op de knieen het hele parkeerterrein afgezocht, niets. Er bleef bijna niets anders over dan de eigenaar uit z'n bed te bellen die ook niet naast de deur woont, maar toch even nog de hele gelopen route naar het appartement beschenen, en warempel, op het muurtje naast ons appartement lag hij. We weten nog niet hoe het mogelijk is, maar we zijn waarschijnlijk afgeleid en hebben onze spullen daar neergelegd, en alles meegenomen behalve de sleutel. Gisteren zijn we vroeg opgestaan om een lange tocht naar Sitia te maken, het was heerlijk weer om te rijden. We gingen heen via de noordkust langs de Egeische zee en terug via het zuiden langs de Libische zee. Daar, hoog in de bergen zochten we vroeger altijd een Nederlandse vriendin op die ik nog kende van het postkantoor. Zij woonde daar in Skinokapsala en runde er een winkeltje in natuurproducten. Later is ze naar Myrtos vertrokken, en ging het contact een beetje verloren. Via sporadische emails had ik begrepen dat ze het er niet naar haar zin had, ook niet meer kon door artrose en vaak naar haar oude dorp ging omdat ze dat zo miste. We namen de oude route weer en in het dorp zagen we een oude witte panda staan, zij reed ook in zo'n auto. We streken bij de taverna neer en er zat een engels echtpaar waaraan ik vroeg of zij daar ook woonden. Zij bevestigden dat en ik vroeg of ze Maria kenden. Het bleek dus inderdaad haar auto te zijn, ze woonde er weer en ze wezen me de weg naar haar huisje. Ik moest haar uit haar siesta-slaapje halen, maar het was als vanouds. Als zij je begroet hoor je dat 6 dorpen verder ook nog! Ze ging mee naar de taverne en later eindigden we bij haar huisje, waar haar hond Boefos ons ook nog herkende. Uiteindelijk namen we afscheid, we moesten nog een flink stuk rijden. Cor had er flink de pas in wat resulteerde in een bekeuring. de agenten matsten ons met een aantal kilometers anders was het helemaal niet goed geweest. Het is 40 euro, maar als we binnen 10 dagen betalen de helft. Niet gek voor 24 km te veel, iets anders dan in Nederland. Bij terugkomst bleek de hele Nederlands- Belgische goegemeente ineens te zijn vertrokken richting huis, ze zaten hier al enkele dagen vast. Ze werden gevlogen naar Barcelona en van daaruit verder met een bus, een reis van 20 uur! Er stond dus een tas met spullen voor onze deur. We wilden uit eten gaan, maar uiteindelijk waren we te moe en hebben lekker thuis gegeten en de jokercompetitie hervat waarin het tij helemaal in Cors voordeel is gekeerd. Vandaag zitten we nog binnen want er staat een koude storm, veel wolken en het heeft ook al een beetje geregend, even afwachten nog. Tijd dus voor dit lange verslag. Tot de volgende keer maar weer met nieuwe avonturen van: de Bakkertjes op Kreta.

• 21 April 2010 - 16:03

Eric En Lida:

Hanneke, we hebben genoten van jullie verhaal, vooral omdat we het zo goed voor ons zien. Wij horen je ook praten wanneer we lezen! Gelukkig weer de sleutel gevonden, want dat werd een kruisje bij je naam bij Adrakos. Grieken houden van hun nachtrust!! Het vliegen is weer hervat zoals jullie ongetwijfeld weten, wel lange rijen op Schiphol. Wij willen wel weten waar we zo lekker kunnen eten in Plaka, maar dat horen we wel na jullie terugkomst (die nog ver weg is). Dit weekend gaan wij 2 dagen naar Texel, Jan en Ellie zijn daar een week, het wordt prachtig weer zeggen de geleerde weermannen en vrouwen. We gaan bij Jan en El logeren en lekker wandelen op het strand, biertje achter het glas (of gewoon in de zon)..... Den Burg even onveilig maken misschien... Kortom lekker even uitwaaien. Nou, wij wachten al vol spanning op jullie volgende verhaal, dikke kus van ons.

• 22 April 2010 - 19:23

Roy En Marijke:

Ha Han en Cor,
    Wat leuk dat jullie bij zo'n Grieks feest geweest zijn! Op de foto's van Sitia lijkt het weer wart beter dan de regen toen jullie Roy spraken. Hier is het prachtig weer, maar nog wel wat fris. Afgelopen zondag zijn we naar het Gimborn Arboretum geweest met bloeiende magnolia's. Zondag beloven ze heel mooi weer. Het plan is dan om te gaan fietsen en varen. Het is deze week een wat rare week, met weinig in de werkagenda, omdat Aruba niet doorging. Het lijkt wel een beetje vakantie.
    Nog heel veel plezier op Kreta. Groeten
    Roy en Marijke

• 22 April 2010 - 19:54

Diana:

Nou jullie weten wel hoe je de dag door moet komen. Nog een geluk met die sleutel en dat niemand het appartement binnen is geweest. hoef je in Amsterdam niet te doen hoor.Leuk dat je je vriendin weer gevonden hebt in griekenland. Natuurlijk lekker bijgeklest jou kennende. Aan de verhalen te horen genieten jullie wel. Blijf dat nog maar even door, voor je het weet is de vakantiepret al weeer over.( weet ik alles van ben alweer twee weken aan het werk)
    groetjes en hopenlijk nog veel mooi weer
    diana